Έμβλημα Κυπριακής Δημοκρατίας

Νέα


Η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού με απόφασή της επέβαλε στην ΑΤΗΚ πρόστιμο ύψους €130,000 για παράβαση του άρθρου 6(1)(β) του Νόμου αρ. 13(Ι)/2008 στα πλαίσια της επανεξέτασης καταγγελίας της εταιρείας Thunderworx Ltd εναντίον της ΑΤΗΚ αναφορικά με το αίτημα της για παροχή της δυνατότητας προσφοράς υπηρεσιών Premium SMS στους συνδρομητές της ΑΤΗΚ
05/11/2012


Η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού, με την ολοκλήρωση της ενώπιον της ακροαματικής διαδικασίας και της υποβολής των θέσεων των εμπλεκόμενων μέρων, σε συνεδρία της που πραγματοποιήθηκε στις 8 Οκτωβρίου 2012, έχοντας αξιολογήσει όλα τα ενώπιον της στοιχεία, ομόφωνα αποφάσισε ότι οι πράξεις και/ή οι παραλήψεις της ΑΤΗΚ και ειδικότερα η άρνηση της να παρέχει απευθείας πρόσβαση στο Κέντρο Αποστολής Γραπτών Μηνυμάτων SMSC της, μαζί με όλες τις συναφείς υπηρεσίες που είναι απαραίτητες ώστε ένας πάροχος ηλεκτρονικών επικοινωνιών να είναι σε θέση να προσφέρει υπηρεσίες σύντομων γραπτών μηνυμάτων προστιθέμενης αξίας (Premium SMS), είτε με τη χρέωση να γίνεται με την αποστολή του γραπτού μηνύματος (mobile origination) είτε με τη χρέωση να γίνεται με τη λήψη/τερματισμό του μηνύματος (mobile termination), στους συνδρομητές της ΑΤΗΚ, στοιχειοθετούν παράβαση των άρθρων 6(1) (β) του περί Προστασίας του Ανταγωνισμού Νόμου Ν. 13(Ι)/2008 (στο εξής «ο Νόμος»).

Αντικείμενο της υπόθεσης ήταν η επανεξέταση της καταγγελίας της εταιρείας Τhunderworx Ltd εναντίον της ΑΤΗΚ, για την οποία είχε εκδοθεί η απόφαση με αρ. 132/2008. Η ΑΤΗΚ είχε καταχωρήσει προσφυγή στο Ανώτατο Δικαστήριο η οποία απορρίφθηκε. Ακολούθως, η ΑΤΗΚ καταχώρησε αναθεωρητική προσφυγή για την οποία η Νομική Υπηρεσία το Σεπτέμβριο 2011 αποδέχθηκε ακύρωση της απόφασης της Επιτροπής, ως αποτέλεσμα της απόφασης του Ανωτάτου Δικαστηρίου στις προσφυγές με αριθμό 1544/09, 1545/09, 1596/09 και 1601/09 (ExxonMobil Cyprus Ltd κ.ά. και Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού).

Η παράβαση του Νόμου συνίσταται στην άρνηση της ΑΤΗΚ να παρέχει απευθείας πρόσβαση στο Κέντρο Αποστολής Γραπτών Μηνυμάτων SMS της μαζί με όλες τις συναφείς υπηρεσίες που είναι απαραίτητες, ώστε ένας πάροχος ηλεκτρονικών επικοινωνιών να είναι σε θέση να προσφέρει υπηρεσίες σύντομων γραπτών μηνυμάτων προστιθέμενης αξίας (Premium SMS), είτε με τη χρέωση να γίνεται κατά την έναρξη του μηνύματος (mobile orgination), είτε με τον τερματισμό του μηνύματος (mobile terminations), στους συνδρομητές της ΑΤΗΚ. Η εφαρμογή αυτής της πρακτικής αποτελεί παράβαση του άρθρου 6(1)(β) του Νόμου.

Η Επιτροπή σημειώνει το γεγονός ότι η ΑΤΗΚ κατά την υπό εξέταση περίοδο, ως πάροχος υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, κατείχε δεσπόζουσα θέση σε ό,τι αφορά το δίκτυο της, τόσο στη χονδρική αγορά πρόσβασης και προέλευσης κλήσεων στα δημόσια δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, όσο και στη χονδρική αγορά απόληξης (τερματισμού) κλήσεων σε μεμονωμένα δίκτυα κινητών επικοινωνιών, καθώς και σε παρεμφερείς υπηρεσίες που συνδέονται με το δίκτυο της. Η κατοχή τέτοιας δεσπόζουσας θέσης επιβαρύνει περαιτέρω την ΑΤΗΚ σε σχέση με την παράβαση του άρθρου 6(1)(β) του Νόμου, λόγω της ιδιαίτερης ευθύνης (special responsibility) που είχε ως εταιρεία κατέχουσα δεσπόζουσα θέση στην αγορά.

Η παράβαση του Νόμου από εταιρεία η οποία έχει ιδιαίτερη ευθύνη καθιστά τη φύση της παράβασης σοβαρότερη λόγω ακριβώς της δομής της, όπου η σύνδεση οποιουδήποτε παρόχου υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών με το δίκτυο της ΑΤΗΚ για την παροχή υπηρεσιών στους χρήστες του δικτύου κινητής τηλεφωνίας της ΑΤΗΚ, είναι απαραίτητη. Πρέπει να υπογραμμιστεί ότι η ειδική αυτή ευθύνη συνίσταται στην υποχρέωση της ΑΤΗΚ να μην υιοθετεί συμπεριφορές ή μέτρα που οι οποίες να συνεπάγονταν με κατάχρηση της δεσπόζουσας σας της θέσης.

Πέραν όμως τούτου, όπως προκύπτει από τα γεγονότα της παρούσας υπόθεσης, η ΑΤΗΚ, ως κατέχουσα δεσπόζουσα θέση και λόγω της ιδιαίτερης της ευθύνης, όφειλε να ξεπεράσει κάθε εμπόδιο τεχνικής ή άλλης φύσης που καθιστούσε δυσχερή τη χρήση της υπηρεσίας premium sms από τρίτους, σε εύλογο υπό τις περιστάσεις χρόνο. Επίσης, όφειλε να ενεργεί μέσα σε εύλογα χρονικά περιθώρια και να μην προβαίνει σε αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.

Η Επιτροπή από τα ενώπιον της στοιχεία διαπίστωσε ότι η ΑΤΗΚ παρέλειψε να απαντήσει στην επιστολή της Thunderworx ημερομηνίας 26 Ιουνίου 2002, με την οποία είχε ζητηθεί πρόσβαση στην εν λόγω υπηρεσία. Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΤΗΚ αποφάσισε τη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής στις 22/4/2003, σχεδόν ένα χρόνο μετά από το αίτημα της Thunderworx. Η Επιτροπή κρίνει ότι, για έναν οργανισμό τηλεπικοινωνιών του μεγέθους της ΑΤΗΚ και των πολλών συσσωρευμένων χρόνων εμπειρίας και δραστηριοποίησης στην αγορά, το διάστημα αυτό (ήτοι των 11 μηνών) δεν μπορεί να θεωρηθεί ως αντικειμενικό και εύλογο για να κατανοηθεί το αίτημα ενός εναλλακτικού παρόχου. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή δεν αποδέχτηκε τη θέση της ΑΤΗΚ ότι ο χρόνος που παρήλθε είναι εύλογος για να γίνει αντιληπτό ή/και κατανοητό του αιτήματος της Thunderworx.

Πέραν αυτού, η Επιτροπή μέσα από την έρευνα που διεξήγαγε, διαπίστωσε ότι υπήρχε συστηματική καθυστέρηση εκ μέρους της ΑΤΗΚ στην ενημέρωση της Thunderworx για την πρόοδο που υπήρχε στην ανάπτυξη της υποδομής. Περαιτέρω, η Επιτροπή έκρινε ότι το διάστημα που διέρρευσε από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος μέχρι και τη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής ήταν αδικαιολόγητα μεγάλο, αφού αυτό ήταν πέραν των τριών ετών.

Οι παραβάσεις αφορούν την περίοδο από τις 26 Ιουνίου 2002, ήτοι όταν είχε ζητηθεί από τη Thunderworx εγγράφως, η υπηρεσία premium SMS- Mobile Termination, έως τον Ιούνιο 2005, όταν υπογράφτηκε σχετική Συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών.

Ως εκ τούτου, η Επιτροπή ενεργώντας στη βάση του άρθρου 24(α)(i) και 42(1) του Νόμου, αποφάσισε αναφορικά με τη διαπιστωθείσα παράβαση του άρθρου 6(1)(β) του Νόμου, την επιβολή χρηματικής ποινής στην ΑΤΗΚ, βάσει του άρθρου 24(α)(i) του Νόμου, ύψους €130,000 (εκατόν τριάντα χιλιάδων ευρώ).








  Twitter Icon  Facebook Icon

Cartel Hotline

Αποφάσεις Επιτροπής

whistleblowers

Κριτήρια Προτεραιότητας

Προστασία Προσωπικών Δεδομένων

Σχέδιο Δημοσίευσης-Ν.184(Ι)/2017

Δημόσια Διαβούλευση

Πρόγραμμα Αμισθί Πρακτικής Εκπαίδευσης

Δημόσιες Συμβάσεις

Καν' το Ηλεκτρονικά

Ενημέρωσέ με

Προγράμματα Κατάρτισης Κέντρου Παραγωγικότητας

Περί Κϋπρου